AtB

Med mobilitetsplattformen tas eierskap til hele kundereisen. I kjernen av dette arbeidet står digitale løsninger med nesten en halv million brukere.

Introduksjon

AtB utvikler Mobilitetsplattformen – en samling digitale produkter som gjør det enklere å reise på en bærekraftig måte, uavhengig av alder, helse eller andre forutsetninger. Jeg har hatt gleden av å være en del av denne reisen i nesten tre år, med et særlig fokus på universell utforming og brukersentrert design.

🗓️ Varighet

~3år

💚 Team

~20 stykk

🙋🏼‍♂️ Brukere

470 000+

Oppdraget

I 2019 tok AtB grep for å skape mer fleksible og fremtidsrettede løsninger, og etablerte en intern utviklingsavdeling. Resultatet er Mobilitetsplattformen – et økosystem av produkter som brukes på tvers av fylker, der målet er å gi de reisende en intuitiv og sammenhengende opplevelse, samtidig som aktørene får eierskap til egne data og økt innovasjonskraft.

Som en del av designteamet har jeg jobbet med å omforme komplekse problemstillinger til brukervennlige løsninger. Vi har fulgt en strukturert, brukersentrert prosess, der data, innsikt og iterative forbedringer har stått sentralt. Brukertesting har inkludert et bredt spekter av mennesker – eksempelvis pensjonister til blinde – for å sikre at løsningene er tilgjengelige for alle.

Et relativt stort team jobbet smidig etter SCRUM-metodikk. Samarbeidet mellom designerne inkluderte regelmessige design reviews, codesign sessions og tverrfaglige workshops for å sikre høy kvalitet. Vi har bygget opp et robust designsystem i Figma, med avanserte komponenter, tokens og retningslinjer som sikrer konsistens på tvers av produkter.

I tillegg til produktutvikling har kunden fått bistand med rekruttering og oppbygging av et sterkt internt designfagmiljø. Jeg har vært så heldig å være en del av denne prosessen som innleid konsulent på fulltid fra juni 2022 til april 2025 – nesten tre år med spennende utfordringer og meningsfylt designarbeid.