NTE er en av landets største produsenter og distributører av energi, fiber og elektrotjenester med cirka 3. milliarder kroner i omsetning. Stor kundegruppe og kompleks organisasjon, bredt tjenestespekter, samt variert informasjonsbehov ble med dette ansett som en potensiell utfordring da deres nye nettsider skulle utarbeides.
Et tverrfaglig team bestående av interne og eksterne ressurser har jobbet med de nye nettsidene. Jeg har vært med i hele prosessen; fra behovskartlegging til publisert løsning. Dette innebærer alt fra rådgivning, ledelse av designprosesser, innsiktsarbeid, prototyping og skissering, utvikling, samt brukertesting og validering.
Det samme teamet hadde ansvaret for utarbeidelse av nettsider for alle enheter i konsernet. Det var et forretningsmessig krav at samme struktur ble gjenbrukt. Det ble derfor besluttet å differensiere sidene ved bruk av visuelle virkemidler som farger og relevant grafikk.
For å sikre at vi prioriterte oppgaver både forretningen og kundene anså som viktige ble kjernemodellen brukt. Sammen med innsikt og analyse dannet dette grunnlaget for et prioritert og oversiktlig nettsted. Med den nye løsningen er det nå lett å bestille strøm, TV og fiber. Å se feilmeldinger, bestille elektriker og administrere kundeforhold er også lett tilgjengelig. Skissene fra kjernemodellen ble bruk som grunnlag for utarbeidelse av wireframes. Disse ble så testet, revidert og designet «in high fidelity».
Et forretningsmessig mål for bedriften var å redusere antall henvendelser hos kundesenteret, samt øke grad av selvbetjening. Dette ble sett i sammenheng med at brukerne ønsket å finne den informasjonen de søkte når som helst, raskt og enkelt. Sammen dannet dette grunnlaget for det nye support-området på nettsiden.
Med et bredt tjenestespekter, samt en rekke lovpålagte samfunnsmessige ansvarsområder ble flere ulike løsninger testet. En trinnvis kategorisering der brukeren først oppfordres til selvhjelp, men også kan få hjelp av kundesenteret ble løsningen i første versjon.
En API-integrasjon som henter opplysninger basert på mobilnummer sørger for at kunden slipper å manuelt oppgi allmenn tilgjengelige opplysninger ved bestilling av strøm. Sammen med en forenkling av språket og effektivisering av kundereiser generelt resulterte dette i en markant reduksjon av friksjon i bestillingsprosessene på nettsiden.
Allsidig interaksjonsdesigner med interesse for frontend-utvikling. Jobber hver dag for å skape gode brukeropplevelser på digitale flater med intuitive brukergrensesnitt som engasjerer og presterer. Dette kombinert med stilrent design som sammen bidrar til å nå brukerens og forretningens mål.
Jeg tenker at digitalisering handler om å snakke med folk og lage enkle løsninger som funker for dem. Trives som best når gode løsninger lages sammen med andre.
Med erfaring fra Smart Media, HK Reklamebyrå & HK Bits mestrer jeg å drive innsiktsarbeid og behovskartlegging, utarbeide skisser fra wireframes til «pixel perfect»-design, samt brukerteste og validere løsninger via interaktiv prototyping. Implementerer også design front-end (HTML, SCSS & JS.)
I bunn har jeg en bachelorgrad i Markedsføringsledelse og bedriftsutvikling fra Handelshøyskolen BI. Valget av høyere utdanning var for meg selvsagt etter tre meget lærerike år ved linjen Medier og kommunikasjon. Her tilnærmet jeg meg praktisk og teoretisk kunnskap innen visuell kommunikasjon og design, men følte det nødvendige forretningsmessige perspektivet for å skape reell verdi for kundene manglet. For å spisse kompetansen ytterligere har jeg også en videreutdanning i Digital transformasjon og forretningsutvikling fra OsloMet.
Kloke hoder sier imidlertid at man aldri blir ferdig utlært. Det er liten tvil om at det stemmer. For å være “on top of the game”, og ikke minst godt rustet for fremtiden, bedriver jeg kontinuerlig kompetanseheving. Tanken er å være en allsidig ressurs som evner å bidra til digital transformasjon på både et strategisk og operativt nivå.
Med dette har utdanning, interesser og arbeidserfaring resultert i en kombinasjon av designfaglig bakgrunn, høy forretningsforståelse og teknisk kunnskap som sammen danner grunnlaget for å kunne utarbeide intuitive brukergrensesnitt som engasjerer og presterer.