For å kartlegge behov, sikre at løsningen ville ha forretningsmessig verdi og skaffe verdifull innsikt ble en GV Design Sprint holdt. I sprinten deltok både personer fra bedriften, meglere og utbyggere. En prototype ble i løpet av uka produsert som et resultat av jobben gruppa gjorde. Her ble behovet bekreftet, og sentral funksjonalitet testet og validert.
Det å få testet sentral funksjonalitet så tidlig i prosessen gjorde at jeg kunne endre fundamentale elementer, komplekse brukerreiser og overordnet struktur uten at det førte til tidenes budsjettsprekk og utsatt deadline. Jeg opplevde også at høy involvering av kunden i prosessen ga økt eierskap og forståelse. Innsikten arbeidet ga ble tatt med videre som verdifull input til en MVP som nå har effektivisert måten utbyggere, meglere og boligbyggelag jobber sammen på.
Som UIUX-designer på dette prosjektet er min oppfatning at prosessen økte sjansene for et godt sluttresultat betraktelig. Dette gjenspeiles blant annet i lisenssalg bedriften nå har. White-label systemer har med dette blitt et nytt forretningsområde for BoMidt.
Selv har jeg lært at sentral funksjonalitet bør testes av reelle brukere så tidlig som praktisk mulig, at jeg må stille med et åpent sinn og tenke at mine antagelser og preferanser ikke alltid er korrekt, samt at kunden bør involveres i de beslutninger som tas underveis i prosessen og faglig begrunne valg på en forståelig måte.
Allsidig interaksjonsdesigner med interesse for frontend-utvikling. Jobber hver dag for å skape gode brukeropplevelser på digitale flater med intuitive brukergrensesnitt som engasjerer og presterer. Dette kombinert med stilrent design som sammen bidrar til å nå brukerens og forretningens mål.
Jeg tenker at digitalisering handler om å snakke med folk og lage enkle løsninger som funker for dem. Trives som best når gode løsninger lages sammen med andre.
Med erfaring fra Smart Media, HK Reklamebyrå & HK Bits mestrer jeg å drive innsiktsarbeid og behovskartlegging, utarbeide skisser fra wireframes til «pixel perfect»-design, samt brukerteste og validere løsninger via interaktiv prototyping. Implementerer også design front-end (HTML, SCSS & JS.)
I bunn har jeg en bachelorgrad i Markedsføringsledelse og bedriftsutvikling fra Handelshøyskolen BI. Valget av høyere utdanning var for meg selvsagt etter tre meget lærerike år ved linjen Medier og kommunikasjon. Her tilnærmet jeg meg praktisk og teoretisk kunnskap innen visuell kommunikasjon og design, men følte det nødvendige forretningsmessige perspektivet for å skape reell verdi for kundene manglet.
Kloke hoder sier imidlertid at man aldri blir ferdig utlært. Det er liten tvil om at det stemmer. For å være “on top of the game”, og ikke minst godt rustet for fremtiden, bedriver jeg kontinuerlig kompetanseheving. Tanken er å være en allsidig ressurs som evner å bidra til digital transformasjon på både et strategisk og operativt nivå.
Med dette har utdanning, interesser og arbeidserfaring resultert i en kombinasjon av designfaglig bakgrunn, høy forretningsforståelse og teknisk kunnskap som sammen danner grunnlaget for å kunne utarbeide intuitive brukergrensesnitt som engasjerer og presterer.